Kuvia 2024

Uusimmat kuvat viimeisenä.   Jos kuvateksti ei näy, klikkaa kuvaa.

15.1.2024: Juha Kotiranta piti kattavan esityksen Kurikan Vesilaitoksen asioista. Sivuttiin tulevaisuuden näkymiä putkistoihin ja aina biokaasujakeluun saakka. Vesilaitoksen asiat ovat kunnossa ja digitalisaatio pisimmällä koko Suomessa.
15.1.2024: Tohtori Niko Putkinen selvitti lähes 50-päiselle seniorijoukolle Kurikan vesi-ihmettä. Kurikan alla on Skandinavian suurin pohjavesiesiintymä. Siitä on kiinnostunut koko maailma.
15.1.2024: Kurikan pohjavesiesiintymä on tutkittu koko Suomessa parhaiten - ylivoimaisesti. "Kurikka on syntynyt onnellisten tähtien alla veden suhteen" sanoi Putkinen. Kurikan alla on parasta ja puhtainta suomalaista pohjavettä!
15.1.2024: Näin se vesi valuu vuorilta laaksoon ja turvallisiin taskuihin.
15.1.2024: Juha ja Niko ottivat osallistujilta erinomaisia kysymyksiä vastaan ja vastasivat kattavasti. Loistava esitys!
22.1.2024: Kynttilätilaisuus. Kaija Ala-Risku ja Aija Niemelä puhuivat kauniisti viime vuonna 2023 poisnukkuneista seniorijäsenistä. Heitä oli yhteensä 9. Saimme kulkea yhdessä heidän kanssaan monissa merkeissä. "Sua muistan vielä useinkin yksin kun mä oon. Kuin kynttilä on elämämme tää. Vain pieni tuuli joskus voi liekin sammuttaa taas toisinaan se myrskyn kestää voi". Seitsemän senioria muisteli lisäksi poisnukkuneita. Muistot kantavat.
29.1.2025: Aarre Asiala tarjosi juhlavat tarjoilut syntymäpäivänsä kunniaksi. Kukat annettiin jo viime kerralla ja toivelauluna "Karjalan Kunnailla".
29.1.2023: Puheenjohtajamme Jarmo Kiskola oli laatinut "yllätysohjelmana" laajan katsauksen presidenttivaalin 1.kierroksen tuloksista. Lisäksi hän piti senioreille presidenttivisan, josta muutamat sai täydet pisteet. Onnea.
12.2.2024: Hengellisten laulujen päivä. Anna-Liisa Granqvist laulatti senioreita hengellisten laulajen toivkonsertissa. Virret 555 "Oi Herra luoksein ja 517 "Herra kädelläsi .." , 600 "Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan .." sekä pari uudempaa 932 ja 979. Samalla Anna-Liisa valotti ko. virsien taustoja ja muutkin seniorit samoin.
12.2.2024: Ja kaikki lauloimme yhdessä lisäksi mm. "Mun kanteleeni kauniimmin" ja "Soi kunniaksi luojan".
12.2.2024: Kanttori Miia Latva-Nikkola säesti laulumme ja lauloi itsekin monta kappaletta. Mm. "Ken on luonut sinitaivaan" , "Oi kiitos sä luojani armollinen" ja Jouko Mäki-Lohiluoman hieman harvinaisemman "Iltalaulun".
12.2.2024: Sakari Ketola tulkitsi kauniin laulun "Hiljainen tienoo". Sanat koskettavat "Kotini kauas, kaipuuni saa. Tähtinen taivas tien viitoittaa. Rukoillen käännyn puoleesi sun. Johdathan Herra kotiini mun."
19.2.2024: Kiitokset entiselle puheenjohtajallemme Anna-Liisalle vuosien työstä Diplomin muodossa.
16.2.2024: Kiitokset ahkeralle sihteerillemme Elisalle vuosilta 2019-2023.
19.2.2024: Riitta Laihosalo ja Onni Hakamäki Kurikan SPR:stä olivat kertomassa ja NÄYTTÄMÄSSÄ miten oikea elvytys suoritetaan. Samalla opastettiin myös defin käyttöä. Suurkiitos! Hyvä kertaus, nyt osataan taas.
26.2.2024: Jarmo Kiskola ja kuusi kuvaa. Suuren suosion saavuttaneen esitelmäsarjan tämän päivän osiossa Jarmo kertoi itsestään ja elämästään kuvin ja sanoin. Aika poika tuo meidän puheenjohtajamme on ja on ollut!
26.2.2024: Lopuksi osin yhteislauluna Jarmon lempicantrykappale.
4.3.2024: Kurikan kansalliset seniorit ry:n KEVÄTKOKOUS. Puhetta johti Risto Ala-Käkelä ja sihteerinä toimi Pirjo Rantaniemi. Toimintakertomuksen luki ex.pj Anna-Liisa Granqvist ja teosta vastasi myös ex.sihteeri Elisa Ala-Kurikka. Kiitosmaininnoilla hyväksyttiin.
4.3.2024: Esko Kohtanen kertoi Härmän Häjistä sanoin ja kuvin. Kuvia "käänteli" Pertti Niemelä. Eskolla on lahja kertoa uskottavasti aiheesta ja sen ajan kirjoituksia mukaillen mm. Kiipelin ja Vakkurin yhteenotoista. Henkiä ei 1800-luvun Kauhavan seudulla säästelty. Oli ne kovia aikoja eikä oikeutta tahdottu saada, pahantekua vain mitä suuremmis juhulis ja mitä pahempia tekoja. Kiitos Esko.
1.3.2024: Apulaiteteknikko Iisa Kiskola esitteli Respecta yhtiön, tyypillisen työpäivänsä ja lukuisia apuvälineitä. Elelä-pohjanmaan, pohjanmaan ja Pirkanmaan skolioosikorsetit ovat hänen valmistamiansa.
18.3.2024: Sokkotreffeillä IKH-AREENAlla Kauhajoella. Mainio oppaamme toimitusjohtaja Mikko katajisto esitteli Areenaa ja sen historiaa ja vastasi asiantuntevasti kaikkiin kysymyksiimme. IKH-AREENAlla on tietenkin pelejä mutta myös konsertteja ja muita tilaisuuksia. Loistava ravintola ja kokoustiloja.
18.3.2024: Sokkotreffeillä vierailimme myös Eduskuntamuseossa. Oppaamme Maj-Lis Korhonen kertoi talon historiasta. 10 vkoa 34 istuntoa suojassa metsäisellä mäellä suojassa naapurin pommikoneilta, joita "vieraili" Kauhajoellakin 12 kertaa. Eivät löytäneet kohdettansa.
8.4.2024: Sukututkimus esitelmä, kurikkalaissyntyinen lapualainen opettaja Marketta Valkama. Avartava esitelmä sukututkimuksesta. Hän kertoi perusteellisesti lähteistä mm. kirkonkirjat, henkikirjat, maakirjat viime vuosisadoilta, digimateriaalit, kansallisarkisto ja -kirjasto, kotiseututeokset jne. Kerrattiin myös lait ja asetukset sekä tärkeät tietosuoja-asia. Ei muuta kuin hommiin itse kukin!
8.4.2024: Sukututkimus. Kiskolan suku ja Seniorit kiittää loistavasta luennosta. On aihetta hymyyn.
15.4.2024: Kaijan paneeli maanviljelyksen muutoksista ja muisteluista. Aloitimme laululla "Arvon mekin ansaitsemme". Palattiin taksepäin ihan 1935 maatalousnäyttelyyn ja sen sekä vastaavan 1965 tapahtumiin. Hauskoja juttuja, Fortsoneita ja "ketteriä" Belaruksia kaupattiin samoin ensimmäisiä leikkuupuimureita. Sauli kertoi, kuinka hänkin on ollut "narun jatkeena" toki toisessa pääsä oli villi lehmä näyttelykarsinassa. Kekkonenkin vieraili näyttelyssä.
15.4.2024. Mukana paneelissa oikealta Sauli Rinta-Filppula, Erkki Myllyniemi, J-P Jyllilä ja Jarmo Kiskola. Kaikilla oli karjaa, lehmiä, sikoja, lampaita, kanoja jne. Käytiin läpi MTK, eri neuvontajärjestöt, tupaillat, meijerit. Lopuksi hienoksi toteamukseksi jäi: "Kun kerran on ollut maanviljelijä on sitä ja sen hengessä aina!" KIITOS KAIJA JA PANELISTIT!
22.4.2024. Sokkotreffit suuntautui tänään Kuortaneen Urheiluopistolle. Matkaan lähti 50 senioria ja kuskimme Timo. Aluksi nautimme loistavan lounaan ja sitten saimme kuulla rehtori Tapio Korjuksen, kehitysjohtaja Olli-Pekka Karjalaisen ja toimitusjohtaja Jussi Töyrylän alustukset. Jussi vielä meitä jumpauttikin, nivelet notkeiksi - tyylillä ennen kahvia.
22.4.2024: "Kädet ylös !". Kuuliaisia senioreita, vaikka kyse olikin vain jumpasta. KIITOS Jouko onnistuneista sokkotreffeistä!